הגורמים והפתרונות לבעיות קשב ריכוז והיפראקטיביות

"טאצ' לאיכות חיים"

הפתרון להפרעות קשב ריכוז והיפראקטיביות דרך הקראטה

מייסדי התוכנית  דר' שאול בר עם  וגבי מיכאלי

הגורם הראשון:
הרבה מרץ ויכולת, שקשה לילד לשלוט בהם (זה מתבטא בחוסר נוחות בשעת ישיבה או הקשבה מתמשכת (היפראקטיביות 'קוצים בישבן').
ילדים מוכשרים הם בדרך כלל פעלתניים יותר מאחרים. הם שמחים יותר, יצירתיים יותר, מלאי חיים יותר (הבדרנים, אוהבי הספורט התחרותי, חובבי המוסיקה, אוהבי האקשן במחשב, ואוהבי היצירה בכלל). לילדים מוכשרים יש הרבה אנרגיה. כילדים הם בסך הכול לא מאומנים לשלוט על אנרגיה כה רבה. זה לא אומר שהם בהכרח צריך לאבחן אותם או להגדיר אותם כבעלי הפרעה כלשהי.


הפיתרון :

אימון יסודי של הילד בתרגילים של תקשורת נינוחה ושליטה עצמית.

זה מתחיל בשיטות אימון חדשניות במשימות תנועתיות קואורדינטיביות בשילוב בחפצים המסמנים ביצוע אופי המשימה בהמשך באתגרים  קלים ומגיע לאתגרים שלא האמין שיוכל להגיע אליהם. אימון זה מביא אותו בהדרגה לכך שיוכל לשלוט בדחף במוטיבציה ובאנרגיות הפיזיות הנדרשות בשינוי משימות . התקשורת הנינוחה מביא אותנו שהילד ילמד לשבת בנוחות ללא הגבלת זמן (טיקסיות בקראטה סיזה ומוקסו והתמקדות בנשימה סרעפתית ושליטה עצמית)  להתבטא בנוחות, להקשיב בנוחות ואף לקבל ביקורת בנוחות. אימון כזה מעלה מאד את הביטחון העצמי של הילד .
הגורם השני:
אי ידיעה של מושגים בסיסיים בחומר הלימוד שגורם לילד 'לחלום'. (ללא הבנה יסודית ילד לא יכול לעקוב אחר הנאמר בשיעור).
זה מה שגורם לילד לאבד עניין במה שהמורה אומרת או במשימות שקיבל בשיעורי הבית. ככל שהילד מלא חיים יותר, קל יותר לראות עליו כאשר הוא לא הבין. הוא פשוט עושה משהו אחר: מפטפט, מקשקש, מצייר, מספר בדיחה. ככל שהילד מלא חיים, כך כל איבוד עניין שלו הופך להפרעה לשיעור.
הפתרון : ללמד את הילד כיצד ללמוד.

אלו כלים כל כך פשוטים שאיש לא טורח לוודא שהילד יודע אותם . לדוגמא : פרוק השלם לחלקים ועם הופעת השלב הקשה ללמדו דרכים נוספות חלופיות להשלמת השלם .  באימון אנו נותנים את הכלים להבין שביצוע קאטא שלם בקראטה מתחיל מתרגיל בודד וחיבור של אוסף הבודדים בונה את השלם המורכב . כך הוא יכול להתגבר על המכשולים שהוא נתקל בהם בשעת למידה,מחוסר הבנה, שעמום, חוסר ריכוז וחוסר חשק, שמופיעים כאשר הוא לא באמת מבין את החומר.. זוהי הכשרה שמצילה ילדים רבים מסטיגמה של תלמידים כושלים.
הגורם השלישי:
'גורמי לחץ' בסביבתו של הילד, שמערערים אותו.
מסתבר שישנם אנשים שהם 'גורמי לחץ'. הורה או מורה 'גורמי לחץ' לא מאפשרים לילד להיות נינוח ולהאמין בעצמו. הם ביקורתיים כלפיו, לא סלחניים, דורשים דברים שהם מעבר ליכולתו, מענישים, לא מחמיאים, מתעלמים מהטוב, לגלגנים, כעסנים ללא סיבה או משפילים. אנשים כאלה יכולים לערער מאד את נפשו של הילד, ולגרום לכל הבעיות הרגשיות שאנחנו מכירים, שמתבטאות אצלו בעצבנות, כעסים, חרדות, ביישנות וחוסר ביטחון עצמי. קל לראות זאת אצל הורים גרושים, שהתגרשו בגלל שאחד מהם מתנהג כך כל הזמן.
קל לאתר מורים 'גורמי לחץ'. אלה הם מורים שמתייחסים לתלמידים באופן מתנשא. מתעלמים מהדברים הטובים שהוא עושה. מורים שמלאים טענות לתלמידים, ושאינם פופולאריים בקרב התלמידים באופן בולט. תלמידים עושים להם דווקא, מתחצפים ומתגרים, וממש נלחמים בהם.
הפתרון :
1. אימון ההורים כיצד להפעיל שליטה על ילדים ללא  (להימנע מויכוחים עונשים חוזרים ונשנים)מאמץ וברוח טובה .
2. אימון ההורים כיצד לכוון את המורים ליחס פחות מלחיץ כלפי הילד, מבלי לעשותם טועים.
3. אימון ותרגול הילד בקבלת החלטות
בסביבה מלחיצה ומתן אפשרות השוואה בין סביבה ידידותית  לסביבה מלחיצה . ישנה תורה שלמה באומנויות לחימה ובקראטה בין לחץ ממוקד אחד או רב ערוצים התרגול נעשה בסימולציות שונות. הילד לומד את עצמו את תכונותיו ובונה תגובה מאוזנת כאשר יודע  לזהות מקור הלחץ עוצמתו וכיוונו .
.

הגורם הרביעי:
בעיות גופניות שמטרידות את הילד מודעות לשפת הגוף .
בעיות ראייה או שמיעה, בעיות עיכול, בריחת שתן  קשיים בשינה, הם רק דוגמה. בעיות כאלה מציקות לילד ולא מאפשרות לו להיות נינוח במסגרת הלימוד. גם חוסרים תזונתיים ותזונה לא טובה עלולים לגרום לאי נוחות גופנית שיכולה להתבטא בעייפות, עצבנות ואי שקט.

הפתרון:

בבעייה גופנית ניתן לפנות לרופא המשפחה שיערוך בדיקות גופניות ויטפל במה שהתגלה.

. בבעייה תזונתית כדאי להיוועץ בתזונאי/ת. יש לערוך בדיקות דם מכיפות .
תוספי מזון כגון (אומגה 3, ויטמינים כגון B,C,אבץ ומגנזיום )ומינרלים שונים וכו'), וטיפולים חלופיים אחרים עשויים לתמוך מאד בילד ובגופו.

חולשה פיסית בתוכנית אימונים השנתית יש דגש בכל יחידת אימון בנושא חיזוק שרירים ,גמישות ,שיווי משקל ,מקצב  אלסטיות  קפיציות וקואורדינציה . כך שבתהליך התקדמותו הילד מחזק את אמונו בגופו וביכולותיו .התהליך תורם לזהות עצמית גבוהה ביחס לחברים ולסביבה. בשפת הגוף לומד הילד את את מצבו העכשווי מצבו של האחר.

 

 

לסיום

הירידה בהיפראקטיביות והשיפור בריכוז ובקשב יופיעו מהר מאוד . לאחר שהרגשתו והתנהגותו של הילד ישתפר התגובות החיוביות שהוא יקבל מהוריו וממורו יעודדו אותו להמשיך וליישם את התוכנית בטווח הארוך.זהו גורם חשוב במיוחד להתקדמותו ולשיפור איכות החיים של הילד . לאחר שמצבו של הילד ישתפר ייוועצו שוב ברופאים שליוו את הילד אודות הפחתת המינון של התרופות המעוררות , כשהמטרה הסופית היא להפסיק אותן לחלוטין ולהתמיד בפעילות גופנית סדירה ותזונה נכונה.